fbpx

Ayurvedische lichaamsmassage

Geschreven door Neda Shooshian
Categorie:

 

> Vermindert stress, slapeloosheid en vermoeidheid.

> Activeert je lymfesysteem en verbetert je bloedsomloop.

> Verwijdert gifstoffen en emotionele blokkades.

> Brengt je geest tot rust.

Hoe lang duurt het en wat gebeurt er?

Mijn masseuse was Suzan, die een rits aan opleidingen had gevolgd in India en dus wist wat ze deed (zij is ook degene die mij later ayurvedische massages heeft geleerd).
Ik zal meteen beginnen met goed nieuws: een ayurvedische massage duurt vaak minstens een uur. Halverwege zul je bang zijn dat ’t al over is, omdat de masseur een beetje begint af te bouwen, maar dan heb je nog niet door dat je je straks mag omdraaien omdat de voorkant van je lichaam ook nog wordt gemasseerd.

Er wordt met vrij veel olie gemasseerd en er wordt vooral ‘gegleden’ in plaats van geknepen. Liefhebbers van stevige massages vinden dit misschien net iets te irritant. Persoonlijk vond ik het precies de goede combinatie van hard en zacht. De massagetafel wordt bedekt met handdoeken, zowel onder je als op je ligt er een handdoek en het bed is lekker verwarmd.

Werkt het?
Ja, al werkten sommige dingen niet meteen. Mijn geest kwam tijdens het eerste half uur van de massage bijvoorbeeld totaal niet tot rust, het leek zelfs of ik juist extra en heel erg in rondjes ging nadenken en malen over dingen waar ik me eigenlijk niet (meer) druk om wil maken. Máár: misschien was de massage hier heel actief een emotionele blokkade aan de kant aan het duwen, want de uren en de dag na de massage was ik dan wél weer heel rustig, en dan niet zozeer in de slome zin van rustig, maar meer dat je je helder voelt en sterk.
Mijn lymfesysteem en bloedsomloop voelde ik pas na meerdere massages, omdat ik merkte dat mijn cellulite minder werd, en tijdens het sporten na de massage had ik meer energie en zat lekker in mijn vel.
Wat me het meest verbaasde was dat ik eerst na jaren geen klachten had van de maandelijkse vrouwenellende, terwijl ik normaal gesproken de eerste dag stijf van de pijnstillers in bed wil liggen. Rugpijn? Nee. Krampen? Nauwelijks. Zware bovenbenen? Ik voelde er niks van.

Later heb ik gevoeld dat hoe vaker ik mij liet masseren hoe minder mijn klachten en emotionele blokkades werden. Ik heb mij een jaar lang 2x per week laten masseren door Suzan en zo heb ik veel van mijn klachten kunnen verhelpen zonder dat ik er veel voor hoefde te doen.

Maar echt; dit is winst.

Dingen die je vooral niet moet doen:
> Zijden kleding aantrekken.
Als je na de massage een zijden pak of bloes aan moet trekken, ga je zeker weten vette vlekken van de olie krijgen.
> Haasten naar de massage.
Zorg dat je super op je gemak naar de massage kunt fietsen, want je wil niet half zwetend aankomen van de gehaaste fietstocht en meteen de massagebank op moeten.
>Eten voor de massage 
Zorg ervoor dat je ruim 1 uur voor de massage gegeten hebt, anders krijg buikpijn tijdens de massage, omdat de buik ook wordt gemasseerd.
>Praten tijdens de massage
Probeer tijdens de massage zo min mogelijk te praten met de masseur, geef je over en geniet van elke beweging die op je lichaam wordt gemaakt. ONTSPAN!

Ben je nieuwsgierig geworden wat Ayurveda is en wat dit voor jou gezondheid kan betekenen? Exclusief voor jou als lezer van mijn blog nodig ik je van harte uit voor een Quickscan*. In deze Quickscan geef ik je advies over je constitutie en wat de mogelijkheden zijn. Uiteraard kan je mij ook altijd bellen of mailen.

Je kan mij ook volgen op Facebook en Instagram: ayurmitra Praktijk

*Quickscan is een telefonisch gesprek van 10 minuten over jou persoonlijke situatie